088 - 120 34 00

De 5 need-to-knows om slim gebruik te maken van Google Analytics voor SEO

Google Analytics geeft je toegang tot ontzettend veel data en daarmee ontzettend veel inzichten. Dat kan echt overweldigend zijn. Wat kun je nou met al deze data vanuit zoekmachine optimalisatie perspectief?

In dit artikel geven we aan wat je vanuit zoekmachine optimalisatie echt zou moeten doen met deze berg data om meer resultaat te halen. Hoe kun je zien of jouw SEO inspanningen effect hebben en hoe kun je Google Analytics gebruiken voor het signaleren van nieuwe SEO kansen?

We hebben de volgende need-to-knows geselecteerd waarmee je direct meer uit Google Analytics kunt halen voor zoekmachine optimalisatie:

  • Tip 1: Maak een SEO weergave om alleen data van organisch verkeer te tonen
  • Tip 2: Gebruik segmenten om data van organisch verkeer te vergelijken met andere bronnen
  • Tip 3: Gebruik het rapport ‘bestemmingspagina’s om te zien welke pagina’s het meeste organische verkeer ontvangen
  • Tip 4: Gebruik het conversiepaden rapport om de effectiviteit van content die niet direct een conversie tot gevolg hebben inzichtelijk te krijgen
  • Tip 5: Krijg inzage in zoektermen vanuit Google Analytics

Tip 1: Maak een SEO weergave in Google Analytics

Met een speciale weergave voor SEO zorg je er voor dat je alleen data gebruikt in je rapporten die vanuit een organische bron zijn gekomen, zoals via Google, Bing of een andere zoekmachine. Zo kun je ook speciale weergaven aanmaken voor andere bronnen. Wat je hiermee doet is standaard een bepaalde groep instellen waarop je de data filtert.

Een voorbeeld van meerdere data weergaven in een account:

Hoe je een SEO dataweergave instelt

Stap 1. Voeg vanuit het beheer een nieuwe dataweergave toe:

Stap 2. Voeg een filter toe:

Stap 3. Stel het filter als volgt in:

Resultaat: Alle gegevens in deze dataweergave zijn alleen van toepassing op organisch verkeer. Je kan nu heel snel je analyses maken op uitsluitend organisch verkeer!

Hou er wel rekening mee dat het instellen van een dataweergave niet met terugwerkende kracht werkt. Vanaf het moment van het aanmaken en instellen van de dataweergave wordt er data verzameld in deze weergave.

Tip 2: Gebruik segmenten in Google Analytics om data van organisch verkeer te vergelijken met andere bronnen

Door gebruik te maken van segmenten kun je ook de data die in Google Analytics beschikbaar is filteren op organisch verkeer. Voeg je daar nog een segment aan toe met bijvoorbeeld ‘al het andere verkeer’ dan kun je analyses maken over het verschil in gedrag van jouw organische bezoekers ten opzichte van andere bezoekers. En dát helpt je weer om te optimaliseren.

Een van de belangrijkste redenen waarom het gebruik van segmenten ook zo fantastisch is, is omdat de hierboven omschreven dataweergave geen historische data bevat van vóór het aanmaken van de dataweergave. En wil je nu meteen aan de slag met de tips uit dit artikel dan kun je met een organisch segment hetzelfde resultaat bereiken.

Een ander voordeel is dat je door te segmenteren groepen met elkaar kunt vergelijken. Bijvoorbeeld organische bezoekers versus bezoekers vanuit betaald verkeer. Of organische bezoekers versus alle niet organische bezoekers.

In onderstaande stappen leggen we uit hoe je organische bezoekers kunt vergelijken met niet-organische bezoekers.

Hoe je een segment aanmaakt voor organische verkeer

Standaard staat de weergave gesegmenteerd op ‘Alle gebruikers’. Je kunt eenvoudig een segment hier aan toe voegen of dit segment vervangen.

Stap 1. In het volgende scherm kun je het gewenste segment kiezen of aanmaken:

  • Je hebt hier keuze uit systeem segmenten (standaard aanwezig)
  • of aangepaste segmenten (eigen aangemaakte segmenten).

Stap 2. Binnen de systeemsegmenten vind je een segment organisch verkeer. Kies deze om statistieken te zien die alleen voor organisch verkeer gelden.

Door deze toe te voegen kun je statistieken bekijken voor alleen organische bezoekers.

Stap 3. Maak een nieuw segment aan voor ‘niet-organisch verkeer’. Kies hiervoor bij segmenten opnieuw voor ‘nieuw segment toevoegen’

Stel vervolgens dit in: ‘verkeersbronnen’ > ‘medium’ > ‘bevat niet’ > organic. Vergeet niet je nieuwe segment op te slaan!

Resultaat: Met deze 2 segmenten (organisch verkeer & niet-organisch verkeer) kun je data splitsen in twee groepen en deze ten opzichte van elkaar vergelijken.

Tip 3: Gebruik het rapport ‘bestemmingspagina’s in Google Analytics om te zien welke pagina’s het meeste organische verkeer opleveren

Google Analytics kent ontzettend veel interessante statistieken die allemaal weer iets anders nuttigs vertellen over de prestaties van je website. Voor deze blog gaat het te diep om deze hier allemaal toe te lichten. Wel willen we er enkele uitpakken en toelichten.

De basis van Google Analytics is de indeling van de standaardrapporten aan de linkerzijde:

  • Realtime: Wat gebeurt er nu op dit moment op je website?
  • Doelgroep: Wie is de bezoeker van mijn website (denk aan demografische gegevens, met welk apparaat wordt mijn website bezocht, zijn het nieuwe of terugkerende bezoekers)?
  • Acquisitie: Vanuit welke kanalen komen bezoekers op mijn website?
  • Gedrag: Welke pagina’s worden bekeken, op welke pagina komen mijn bezoekers op de website binnen en waar verlaten ze de site?
  • Conversie: Wat is het resultaat van het bezoek in behaalde doelen, welke kanalen zorgen voor het resultaat

Het rapport dat wij voor SEO het meeste gebruiken is de informatie over de bestemmingspagina’s. Daarmee kun je zien waar bezoekers zijn binnengekomen op jouw website.

Nu zal je zeggen: “Ook in Search Console kan ik zien welke pagina’s het beste bezocht worden”. Dat klopt ook helemaal! Het voordeel om Google Analytics hiervoor te gebruiken is dat je meer data hebt waarmee je kunt optimaliseren, zoals het gedrag van deze organische bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan bouncepercentage, sitebezoek en conversie. Bovendien worden organische bezoekers van andere zoekmachines dan Google ook meegenomen. 

Data van bestemmingspagina’s die wij regelmatig gebruiken zijn:

Bouncepercentage

Als je kijkt waar het bouncepercentage voor organische bezoekers hoger ligt dan gemiddeld dan geeft dit een indicatie dat de pagina niet voldoet aan de verwachtingen van de organische bezoeker. Je kunt hier dan actie op ondernemen door bijvoorbeeld aan de title & meta description van de pagina te sleutelen of de pagina aan te passen zodat deze beter aansluit op de organische bezoeker.

Behaalde conversies

Als je kijkt naar het aantal conversies (of transacties bij een e-commerce implementatie) dan kun je de pagina’s met de meest organische conversies vinden. Vraag jezelf af waarom deze pagina’s juist zoveel organische conversies opleveren en pas je learnings toe op andere pagina’s.

Hoe je bouncepercentage en conversie van bestemmingspagina’s voor SEO toont

Ga naar het rapport bestemmingspagina’s via ‘gedrag’ > ‘site-content’> ‘bestemmingspagina’s’.

Wil je alleen zien welke pagina’s organische bezoekers het meest hebben bezocht, kun je dit filteren door:

  1. Gebruik te maken van de bij tip 1 aangemaakte dataweergave
  2. Het standaard segment ‘organisch verkeer’ te kiezen, of
  3. Te filteren op organische bezoekers door een secundaire dimensie bron/medium of medium toe te voegen:

Resultaat is een overzicht van de bestemmingspagina’s die het meeste organische verkeer hebben gekregen én hoe hoog het bouncepercentage op deze pagina’s was en wat het conversieresultaat is.

Tip 4:  Gebruik het conversiepaden rapport om inzicht te krijgen in de effectiviteit van content die niet direct tot conversie leiden.

Standaard wordt conversie toegekend op basis van het last-click principe. Dat wil zeggen: het kanaal dat als laatste voor de click heeft gezorgd krijgt de conversie toegekend.

Zoekmachine optimalisatie is niet alleen het optimaliseren op zoekwoorden die direct een conversie op kunnen leveren (zoals ‘koop product’), maar ook optimaliseren op het aanbieden van content in voorliggende aankoopfasen. Bijvoorbeeld door in te spelen op long-tail zoekopdrachten met blogartikelen. Dan wil je ook weten in hoeverre blogs bijdragen aan conversies. Dit kan je inzichtelijk maken met het rapport ‘beste conversiepaden’.

Hoe krijg je inzichtelijk hoe SEO content voor oriëntatiefasen presteert?

Ga naar het rapport Conversies > Multi-channel rechters en vervolgens de rapporten ‘Ondersteunende conversies’ en  ‘Beste conversiepaden’.

Het rapport ondersteunde conversie geeft een overzicht van het aantal conversies dat een kanaal heeft opgeleverd op basis van laatste klik of wanneer het kanaal wel een onderdeel van het pad naar conversie was maar niet de laatste klik.

Met het rapport “beste conversiepaden krijg je inzicht in welke fase van het conversiepad welk kanaal een rol heeft gespeeld.

In dit rapport kun je linksboven kiezen voor ‘conversiesegmenten’. Daar kun je ook kiezen voor ‘eerste interactie is een organische zoekopdracht’. Dit geeft je inzage in hoeveel procent van de conversies organische een rol heeft gespeeld in het pad naar deze conversie.

Resultaat: inzage in hoeverre organisch verkeer als eerste interactie indirect bijdraagt aan conversies

Op basis van deze data kun je het conversiepad waarin SEO een ondersteunende rol heeft verbeteren.  In bovenstaand voorbeeld zien we bijvoorbeeld dat organisch verkeer een grote bijdrage heeft aan conversies die uit eindelijk aan direct verkeer zijn toegeschreven.

Extra tip: Wil je weten hoe specifieke content (zoals jouw blogs) bijdragen aan conversies? Maak dan een extra segment aan zoals genoemd bij Tip 2.

Tip 5: Krijg inzage in zoektermen vanuit Google Analytics

In Search Console krijg je een goed beeld van zoektermen die in Google worden gebruikt. In Google Analytics zit het rapport ‘organische zoekwoorden’.

Hier vind je een overzicht van de zoekopdrachten waarmee de bezoeker op de website terecht is gekomen. De meerwaarde ten opzichte van het rapport ‘Acquisitie’ > ‘Search Console’ > ‘Zoekopdrachten’ is dat het in dit rapport ook inzichtelijk is wat het uiteindelijke resultaat van de zoekwoorden is geweest in behaalde doelen of transacties. Bij de inzage in zoekopdrachten via Search Console weet je niet wat zoekwoorden je hebben opgeleverd.

Helaas geeft Google van een groot aantal zoekwoorden niet meer weer welke dat zijn en vind je deze terug als (not provided) in het rapport. Om hier toch weer inzicht in te krijgen zijn aanvullende tools als Keyword Hero nodig.

Take-away: verschil in data tussen Search Console en Google Analytics

Regelmatig komen we verschillen tegen in data van Search Console ten opzichte van data in Google Analytics. Search Console geeft in prestatierapporten bijvoorbeeld alleen organische resultaten weer van de normale tekstresultaten. Echter is er vaak veel meer verkeer die wel in Google Analytics gemeten wordt. Bijvoorbeeld:

  • Data van andere zoekmachines
  • Verkeer vanaf snippets of Google images bijvoorbeeld

Verder geeft Google Analytics ook niet altijd een volledig beeld:

  • Google kan data ‘samplen’, wat inhoudt dat ze schattingen maakt
  • Zoektermen zijn niet inzichtelijk doordat deze als ‘not provided’ worden weergegeven.

Gebruik Google Analytics voor zoekmachine optimalisatie vooral om trends en nieuwe kansen te ontdekken, analyses te maken en hypotheses te testen en probeer niet tot achter de komma de data te interpreteren.

Vond jij dit ook een interessant artikel en wil je meer halen uit Google Analytics of aan de slag met SEO? Neem contact op, we helpen je graag verder.

Wil je meer halen uit Google Analytics of aan de slag met SEO? Neem contact op, we helpen je graag verder.

onze partners