088 - 120 34 00

Google Analytics Event Tracking – onderzoek ook je microconversies!

Enige tijd geleden heeft Google de asynchrone Google Analytics code geïntroduceerd. Ook met deze code is uiteraard event tracking mogelijk om het gedrag van de bezoekers op je website in kaart te brengen. Door middel van event tracking kun je bijvoorbeeld een idee krijgen welke elementen op je site vaak betrokken zijn bij een microconversie.

Bij het inrichten van event tracking kun je al snel te maken hebben met een veelvoud aan verschillende benamingen. Het is daarom belangrijk – zeker als je een uitgebreide site hebt – na te denken over de naamconventie die je hanteert bij event tracking.

Google Analytics Event tracking vindt in versimpelde vorm plaats middels de volgende specificatie:

Categorie
Actie
Label

Onderstaand een voorbeeld bij gebruik van de asynchrone Google Analytics code.

<a onclick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘PDF’, Web Analytics]);”>Download de whitepaper Web Analytics</a>

<a onclick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘PDF’, Conversie Optimalisatie]);”>Download de whitepaper Conversie optimalisatie</a>

<a onclick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘DOT’, SEO Checklist]);”>Download de SEO Checklist</a>


Eventtracking wordt vaak ingericht op navigatie- of categorieniveau omdat je de acties in kaart wil brengen welke tot conversie leiden. Enkele voorbeelden hier van zijn:

(‘_trackEvent’, ‘winkelwagen’, ‘toevoegen aan winkelwagen’, ‘artikel’)
(‘_trackEvent’, ‘winkelwagen’, ‘verwijderen uit winkelwagen’, ‘artikel’)
(‘_trackEvent’, ‘winkelwagen’, ‘navigatie’, ‘betalingsmethoden’)

(‘_trackEvent’, ‘klantenservice’, ‘navigatie’, ‘retouren’)
(‘_trackEvent’, ‘klantenservice’, ‘navigatie’, ‘zoekopdracht’)
(‘_trackEvent’, ‘klantenservice’, ‘contact’, ‘onderwerp’)


Een alternatieve methode om je event tracking in te richten is om je te richten op je einddoelen. Definieer je KPI’s en hoe deze binnen je site bereikt worden en koppel dit aan hoe je de eventtracking in gaat richten. Let dan op acties die gerelateerd zijn aan het bestelproces en uiteindelijk kunnen leiden tot conversie.

microconversies

Al deze kleine acties kunnen we microconversies noemen. Denk dan aan acties in de onderzoeksfase van het koopproces zoals het zoeken naar:

  • (gerelateerde) producten
  • het browsen van categorieën
  • het bekijken van productvideo’s
  • doorklikken naar reviews
  • doorklikken / lezen van (technische) handleidingen
  • het aanbevelen van producten aan anderen

Wanneer je vanuit de verzamelde data kunt constateren dat een X deel van je bezoekers zich wel in de onderzoeksfase oriënteert op je website, maar vervolgens toch afhaakt tijdens het bestelproces dan mist kennelijk datgene om je bezoeker over de streep te trekken en over te gaan tot aankoop. Identificeer deze groep bezoekers en speel hier doelgericht op in door al in verschillende fasen van het verkoopproces duidelijk te laten zijn wat de USP’s van jouw bedrijf zijn en de bezoeker van je website daarmee te overtuigen.
Vermeld bijvoorbeeld waarom iemand bij jou zou moeten bestellen en overtuig je bezoekers voordat deze zich wellicht ergens anders gaan oriënteren puur op basis van prijsvergelijking aangezien dit ook negatief kan uitpakken.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners