088 - 120 34 00

Spreid je kansen: gokken met bezoekers

Je bent misschien ontzettend tevreden over hoe het met je website gaat. Er gaat wel eens wat fout, maar je ziet dat er jaar op jaar een flinke groei in zit. Vanwege het blijvende succes neem je steeds meer mensen aan die elke maand netjes betaald moeten worden.

Tot op die ene regenachtige dag dat er geen bestelling meer binnenkomt en je merkt dat er onder je werknemers paniek uitbreekt. De verkeersbron waar je altijd het grootste deel van je bezoek van kreeg is opgedroogd. Van de een op de andere dag is het bezoek naar je website tot een minimum gereduceerd.

Je beseft ineens dat je continu hebt vertrouwd op een enkele verkeersbron waar je geen controle over hebt.

Eerder behaalde bezoekersaantallen zijn geen garanties voor de toekomst

Wat is de grootste verkeersbron van je website? Komt het meeste bezoek binnen via Google, links van andere websites, social media of uit de maandelijkse nieuwsbrief? Je bent niet voorbereid op de dag dat je onderuit gaat, omdat je afhankelijk blijkt te zijn van een enkele verkeersbron.

Wanneer je denkt dat het wel meevalt dan heb je het mis. Dagelijks zijn er gebeurtenissen waar je geen invloed op hebt. Wat ligt er zoal buiten je bereik:

Websites halen links weg
Aan het begin had je geluk. Een website met veel bezoek heeft naar je gelinkt en jarenlang kreeg je op deze manier veel bezoekers. Dit houdt op wanneer de link wordt verwijderd om wat voor reden dan ook.

Zoekmachines doen Panda updates
Een voorbeeld hiervan is de Google Panda update die er voor zorgt dat websites die eerst een solide positie hadden in de zoekresultaten ineens onvindbaar zijn. Niet vindbaar zijn in Google kost je veel verkeer. Je krijgt last van de Panda update wanneer je lage kwaliteit content op de website hebt die geen toegevoegde waarde heeft.

Merknamen gaan omzeep vanwege social media
Een deuk in je goede naam. Nestle ging niet goed om met de klachten van hun klanten waardoor er veel negativiteit klonk op social media. Door niet goed in te spelen op de actualiteiten kun je veel trouwe klanten kwijtraken.

Verhuizen naar een nieuwe website gaat fout
Had het Algemeen Dagblad maar een verhuisplan gemaakt bij het lanceren van de nieuwe website. Tijdens de verhuizing was het complete archief van het AD onbereikbaar. Alle tot nu toe behaalde zoekresultaten leiden naar een oude website dat op dat moment niet meer beschikbaar was. Alle links die de website had moesten daarom opnieuw verdeeld worden over de pagina’s en dit zorgde voor een daling in de zoekresultaten. Het AD is natuurlijk niet de enige. De migratie naar een nieuwe website gaat dagelijks fout bij vele websites.

Advertentiekosten worden torenhoog
Aan het begin was je de enige die iets deed in je markt. Iedereen kwam naar je website en de kosten voor elke klik op de betaalde Google advertentie waren laag. Maar dan wordt de markt volwassen en kreeg je vele concurrenten die ook zijn begonnen met adverteren waardoor de kosten van de advertenties hoog zijn opgelopen.

Van welke bron ben jij afhankelijk?

Ga direct naar het Google Analytics verkeersbronnen rapport en bepaal of je afhankelijk bent geworden van bijvoorbeeld de zoekmachines. Het taartdiagram waarschuwt wanneer de bronnen te eenzijdig worden. Hoe dit eruit kan zien is als volgt.

Dit overzicht toont nog maar een klein deel van alle verkeersbronnen.  Door verder te kijken wordt duidelijk waar het verkeer daadwerkelijk vandaan komt.

Zoals je kunt zien, komt een groot deel van het zoekverkeer vanuit de zoekmachines. Deze website heeft, wanneer deze bron wegvalt, weinig verkeer meer over. Het zoekverkeer is de optelsom van het verkeer van alle zoekmachines (betaald en onbetaald). Het verwijzingsverkeer is het bezoek dat je website krijgt van andere websites die naar je linken.

Wil je weten uit welke bronnen het zoekverkeer is opgebouwd dan kan dit eenvoudig door bij verkeersbronnen de bronnen google / cpc en google / organic te vergelijken. Ook is er een overzicht met alleen zoekmachines, maar in Nederland bestaat dit overzicht voornamelijk uit Google.

In dit voorbeeld wordt duidelijk dat het onbetaalde verkeer uit Google voor minder verkeer zorgt dan het betaalde verkeer. Een balans is hier dus ver te zoeken en zonde, omdat er veel geld betaald wordt voor de Google advertenties. Een website dat goed geoptimaliseerd is kan deze kosten drukken.

Een aanbeveling hier zou kunnen zijn om meer energie te steken in het optimaliseren van de website voor zoekmachines.

Onafhankelijk worden door het uitbreiden van het aantal verkeersbronnen

De afhankelijkheid van één verkeersbron wordt geneutraliseerd door het spreiden van het bezoek over meerdere inkomende verkeersbronnen. Het taartdiagram van Google Analytics wordt dan gevisualiseerd in meerdere kleuren. Een ideale verdeling bestaat niet en het taartdiagram is dan ook anders voor iedere website. Het diagram hieronder is echter al een stuk beter dan het eerdere voorbeeld.

Voor het spreiden van het aantal bronnen richt je je op de bronnen waar je nog weinig verkeer op hebt. Dus wanneer je weinig verkeer krijgt via onbetaald zoekverkeer dan gaat hier de focus naar. Dit kan door het optimaliseren van je website met zoekmachine optimalisatie. Wanneer je weinig verkeer hebt van andere websites dan kun je opzoek gaan naar waardevolle content dat je zelf kunt schrijven en plaatsen. Dit is content waar eerder een link naar toe wordt geplaatst (bijvoorbeeld nieuws of een artikel op een blog).

Wat kun je kort door de bocht doen voor meer verkeer:

Er zijn enorm veel mogelijkheden voor het trekken van meer bezoek en dit is nog maar een klein deel van wat je kunt doen.

Conclusie
Zorg dat je meerdere bronnen hebt om op terug te vallen wanneer je enige bron niet meer voor verkeer zorgt. Het is niet alleen noodzakelijk je kansen te spreiden, maar het levert ook veel extra inkomsten op wanneer alle potentiële verkeersbronnen worden aangesproken. Alhoewel je nooit de controle hebt is de kans dat ineens al je bezoekersstromen geen verkeer meer leveren een stuk kleiner.

Er zijn genoeg mogelijkheden die je kunt inzetten voor het spreiden van je bezoekersstromen en het zou zonde zijn om deze kansen te laten liggen. Wat denk jij hieraan te doen als je afhankelijk blijkt te zijn?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners