088 - 120 34 00

Nieuw! Custom Funnels voor Google Analytics gesignaleerd

Vanochtend verscheen er een tweet met daarin een afbeelding van de nieuwe Custom Funnels uitbreiding voor Google Analytics. Custom Funnels zijn voor het maken van uitgebreide funnels in Google Analytics en bieden veel meer dan de bestaande doeltrechter. Deze uitbreiding is op dit moment alleen nog maar te zien in het betaalde Google Analytics Premium pakket.

De nieuwe Custom Funnels zijn nog niet geïntroduceerd op de blog van Google Analytics en staat nu nog in het beta stadium. Google doet dit voor het ontvangen van meer feedback. Dat het nu alleen in Google Analytics Premium te zien is, betekent niet dat het niet voor de gratis versie beschikbaar wordt.

google analytics custom funnel

Bron: Yehoshua Coren

Waarom Custom Funnels?

De enige manier om nu funnels (trechters) te maken, is door gebruik te maken van de doeltrechter feature. Deze bestaande trechters zijn nu te vinden onder de conversierapporten en zijn nodig aan vernieuwing toe. Het geeft wel nieuwe inzichten maar is nooit accuraat genoeg, is maar beperkt inzetbaar (max. 20 per dataweergave) en is altijd gekoppeld aan een specifiek doel. Apart een funnel maken en deze analyseren is dus niet mogelijk. Als alternatief voor het maken van trechters gebruiken marketeers nu vaak de tool PadiTrack.

Wanneer het echt voor iedereen beschikbaar wordt, is de nieuwe Custom Funnels feature te vinden als uitbreiding onder de aangepaste rapporten. Als je een nieuw aangepast rapport maakt, kun je naast het kiezen van bijvoorbeeld de platte tabel, ook kiezen voor de funnel optie. Je ziet daarna een aantal nieuwe instellingen die je kunt kiezen om het rapport naar wens op te bouwen.

Hoe werken de Custom Funnels?

Custom Funnels werkt op basis van de zogenaamde stages. Elke stage is een stap in de funnel. Wanneer je een vooraf gedefinieerd aantal stappen hebt doorlopen, kom je automatisch in de laatste stage. Een stage geef je vorm door het gebruik van filters. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen dat iemand voor een bepaalde stage een pagina moet bezoeken.

Wat echt nieuw is aan de funnel, is dat je niet alleen met pagina’s een stage maakt maar ook met andere dimensies zoals gebeurtenissen en campagnes. Ook kun je natuurlijk elke stage een eigen naam geven.

De Custom Funnels worden gevisualiseerd op een manier vergelijkbaar met de vrij recent geïntroduceerde enhanced ecommerce feature. Je gaat van links naar rechts de verschillende stappen door. Per stap zie je extra informatie en het aantal afhakers in absolute getallen en percentages. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 5 stappen gedefinieerd worden en je niet ziet waarheen bezoekers uitstappen.

enhanced ecommerce

De nieuwe funnels werken niet alleen binnen één bezoek, maar ook binnen meerdere bezoeken van een gebruiker. Vooral als je een langer oriëntatieproces hebt, is dit een uitkomst. Je kunt van een bezoeker die eerst aan het oriënteren en vergelijken is en in een ander bezoek de aankoop doet of een afspraak maakt, later de complete funnel zien. Daarbij komt nog dat als je een situatie hebt waarin de bezoeker de stappen direct na elkaar moet uitvoeren, je dit ook kunt instellen.

Tot slot

Het is nog niet bekend wanneer deze Custom Funnels officieel geïntroduceerd gaan worden en je kunt gaan beginnen met analyseren. In vergelijking met de bestaande doeltrechter is het een grote stap vooruit in vooral flexibiliteit en nauwkeurigheid. Door de extra mogelijkheden zijn geavanceerdere funnelanalyses eindelijk binnen handbereik.

Hoe kunnen de Custom Funnels jou gaan helpen? Zit je op deze feature te wachten?

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners