088 - 120 34 00

Bedrijfsnamen in Google Analytics. B2B marketeer; dit wil je weten!

Nog beter dan de uitvinding van voorgesneden plakjes brood. Veel B2B marketeers weten niet dat het bestaat, omdat het goed is verborgen. Google Analytics bevat bedrijfsgegevens. Ja, echt waar!

Op een plek waar je het niet verwacht staan in Google Analytics bedrijfsnamen. Het zijn de bedrijven waarvan de medewerkers op jouw website komen. Richt jouw website zich op het verkopen van diensten en producten aan bedrijven? Dan hoef ik je niet te vertellen dat dit enorm waardevol is voor jou.

Hoe vind je bedrijfsnamen in Google Analytics

De bedrijfsnamen vind je in het “service provider-rapport“. Bedrijven vullen zelf hun service provider in en dit wordt zichtbaar in Google Analytics als zij een website bezoeken. Helaas doen niet alle bedrijven dit. Dus veel service providers zijn waardeloos. Je zult dus ook namen tegenkomen als “Ziggo”, “ADSL” of “Vodafone”. Dit zijn vaak gewone consumenten en geen bedrijven.

Bedrijfsnamen in Google Analytics

Voeg ons speciale bedrijfsnamen rapport van Onetomarket toe aan je eigen Google Analytics account. Ga direct eens door de lijst met bedrijfsnamen heen. Staan er opvallende namen tussen die je eens verder wilt onderzoeken? Pas het rapport dan zelf aan en maak een verdiepingsslag en automatiseer het dan door het dagelijks naar jezelf te sturen.

Dit kun je ontzettend goed combineren met segmenten op basis van de service providers. Ben je bijvoorbeeld alleen geïnteresseerd in ziekenhuizen of andere segmenten? Dan kun je deze alleen filteren. En als je dit juist niet interessant vindt, dan kun je deze uitsluiten. Je krijgt dan een veel relevanter rapport zonder ruis.

#1 Doelgroep | Schoolbezoekers
#2 Doelgroep | Belastingdienst
#3 Doelgroep | Politiebureaus
#4 Doelgroep | Banken
#5 Doelgroep | Ziekenhuizen & medisch personeel
#6 Doelgroep | Gemeenteambtenaren
#7 Doelgroep | Ministeriemedewerkers

Wat weet Google Analytics van deze bedrijven

Je ziet niet alleen de bedrijfsnamen, maar ook alles wat erbij hoort. Je weet precies wanneer het bedrijf op je website is geweest en welke pagina’s zij hebben bekeken. Maar dat is nog niet alles! Je ontdekt ook welke belangrijke interacties ze met jouw website hebben gehad. Hebben ze interesse in een bepaalde dienst? Of hebben ze een speciale referentiecase of whitepaper gedownload? Je kunt dit in Google Analytics precies zien en daarna hierop inspelen.

Jouw eigen klanten zie je ook in Google Analytics terug. Je weet dan dus dat je klant op jouw website is geweest. Heb je een uitgebreid dienstenpakket? Dan is het interessant om te weten dat jouw klant een bepaalde dienst op jouw website heeft bekeken. Of specifiek geïnteresseerd is in één van jouw laatste artikelen. Hier kun je uiteraard op inspelen door jouw klanten dan actief te benaderen.

Wanneer waren jouw klanten op jouw website?

Je weet niet alleen wat klanten en prospects hebben bekeken maar ook wanneer. Je weet precies op welke datum ze ineens weer grootschalig zijn begonnen met het bekijken van jouw website. Dit laat je niet koud. Je gaat je dan direct bedenken of je misschien weer eens met ze moet gaan bellen.

Jouw benadering wordt door de wanneer en de getoonde behoefte te combineren ook veel beter getimed. Door deze informatie sta je veel vaker op het juiste moment bij jouw klant op de stoep. Verkoop je frankeermachines en is jouw klant op een pagina geweest om een storing op te lossen? Dan kun je hier werk van maken, om klanten extra ondersteuning te bieden.

Zijn het wel de bedrijven die je wilt?

Nu je weet welke bedrijven op jouw website komen, zie je ook via welke kanalen zij binnenkomen. Zijn de bedrijven na het zoeken van een specifiek zoekwoord in je campagnes van Google AdWords op jouw website gekomen? De manier waarop je de online kanalen inzet heeft invloed op de bedrijven die jouw website bezoeken. Als je meer weet over welke type bedrijven binnenkomen op specifieke kanalen, besteed hier dan meer aandacht aan.

Heb je een blog en schrijf je veel artikelen over een bepaald onderwerp en lijken bedrijven die jij belangrijk vindt zich voor zo’n onderwerp te interesseren? Schrijf hier dan eens een e-book over die je daarna op je website publiceert en op andere manieren promoot. Dit is misschien wel precies de missende informatie waarmee je die je prospect gaat verleiden om hun contactinformatie achter te laten. Op zo’n moment niet vergeten om ze direct te laten inschrijven voor je nieuwsbrief. Dit meet je uiteraard weer met Google Analytics.

Tot slot

Je kunt veel doen met de informatie over bedrijven in Google Analytics. Dit bovenstaande is het topje van de ijsberg en voor elke bedrijfsdoelstelling is het verhaal anders. Daarbij is een bedrijfsnaam natuurlijk niets zonder de contactgegevens die je er (buiten Google Analytics) automatisch bij kunt laten zoeken. Onetomarket werkt hiervoor samen met haar partner www.onlinesucces.nl. Heb je zelf nog leuke ideeën of heb je hierover vragen? Stel deze dan hieronder in de reacties.

Wil je meer weten over Google Analytics? Neem contact op voor vrijblijvend advies.

onze partners