088 - 120 34 00

Ad hoc analyse met Yahoo! Web Analytics

Vorige week heb ik het in mijn blog gehad over Ad hoc analyse via Google Analytics. Dit was het eerste artikel in de reeks Ad hoc analyse. Deze analyse werd toegepast nadat een probleem was geconstateerd, namelijk een opvallende daling in conversies bij een SEA campagne.

Naast probleemoplossing, is het belangrijk om regelmatig onderwerpen nader te onderzoeken in web analytics om het gedrag van je bezoekers beter te begrijpen en om problemen te voorkomen. In dit tweede artikel wordt ad hoc analyse via Yahoo! Web Analytics uitgevoerd.

Zoals gezegd is het goed om onderwerpen nader te onderzoeken om het gedrag van bezoekers beter te begrijpen. We kijken naar de top 3 landingspagina’s van onze site:

Entry pages
Figuur 1 Top landingspagina’s

Figuur 1 geeft de top 3 weer over alle bezoekers. Aangezien het gedrag van een bezoeker per kanaal kan verschillen en gemiddelden niet zo veel informatie geven, gaan we kijken naar de top 3 voor afzonderlijke kanalen. Dit gaan we doen met behulp van de Customize Report Wizard. Hiermee kan je een bestaand rapport (zoals in figuur 1 te zien is) op maat maken. De velden die je hebt gebruikt voor het huidige rapport zijn al ingevuld in de Wizard.

Custom report wizard
Figuur 2 Customize Report Wizard

In dit voorbeeld kijken we alleen naar de kanalen Organic en Direct. Wanneer we in de Wizard Traffic Sources boven Entry Page Title toevoegen, krijgen we het onderstaande rapport.

Entry organicEntry direct
Figuur 3 entry page per kanaal

De top 3 ziet er voor Organic anders uit dan voor Direct. Het artikel Slim redirecten met de 301-redirect: .htaccess, PHP, ASP en andere manieren komt zowel in de top 3 van Organic als Direct voor. Via beide kanalen ligt het weigeringspercentage vrij hoog, waarbij via Organic het weigeringspercentage het hoogst is.

Hoe komt dit?
Er kunnen verschillende verklaringen gegeven worden waarom deze percentages verschillen.
Een belangrijke reden kan zijn dat bezoekers die deze pagina gebookmarked hebben, de pagina als naslagwerk gebruiken. Wanneer ze gebruik gaan maken van redirects op de website, zoeken ze even op hoe het ook al weer werkt en gaan ze weer weg. Ditzelfde geldt in principe voor bezoekers die via Organic binnenkomen. Deze bezoekers hebben gezocht op ‘301 Redirect’ en zien dit artikel als tweede zoekresultaat. Via dit artikel krijgen ze een heldere uitleg waardoor ze vervolgens weer weggaan.

Waarom een hoger weigeringspercentage voor Organic?
Bezoekers die via een zoekmachine op de website komen, hoeven niet per definitie bekend te zijn met Onetomarket. Een bezoeker die deze pagina gebookmarked heeft daarentegen wel. Wanneer een organische bezoeker zijn doel heeft bereikt en niet getriggerd wordt om verder te kijken, gaat hij weg. Bij een directe bezoeker is de kans groter dat hij toch nog even gaat rondsnuffelen om te zien wat voor nieuws er nog meer is.

Hoe dan toch behouden?
Ondanks het 301 artikel al ruim een half jaar oud is, blijft dit een relevant artikel voor bezoekers. Immers voor onze organische bezoekers die via dit artikel voor de eerste keer op onze site komen, kan het een eerste kennismaking zijn met Onetomarket.
Voor deze pagina zijn de gerelateerde artikelen en diensten niet ingevuld. Om er voor te zorgen dat een bezoeker niet direct na 1 pagina afhaakt, kunnen we bijvoorbeeld deze velden alsnog invullen. Daarnaast kunnen in het artikel zelf meer verwijzingen maken naar andere relevante pagina’s binnen onze website. Dit komt niet alleen onze interne linkbuilding ten goede, het is ook nog eens klantvriendelijk!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners