Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

SEA, SEO of SEA én SEO inzetten?

Bedrijven die nieuw zijn met zoekmachine marketing zullen zich afvragen welk marketing instrument zij in moeten zetten om hun online doelstellingen te behalen. In deze blogpost zal Onetomarket helpen bij het antwoord geven op de vraag waarom je Zoekmachine Adverteren (SEA), Zoekmachine Optimalisatie (SEO) of een combinatie van beide zou moeten inzetten. Hierbij wordt het verschil en de samenhang tussen deze twee diensten belicht.

 width=

1.     Waarom SEA inzetten?

Eén van de meest effectieve online marketing kanalen om meer bezoekers en conversies te genereren is zoekmachine adverteren. Adverteren in zoekmachines levert direct resultaat op. Door het inzetten van de juiste zoekwoorden in combinatie met een aantrekkelijke advertentietekst kan heel specifiek de juiste doelgroep bereikt worden.

1.1.      Doelen

Met Zoekmachine Adverteren kan men specifiek inzetten op branding, verkopen of andere conversies. Hierdoor kan men gerichter investeren en gemakkelijk de online marketing doelstellingen nastreven. Tevens kan er met SEA door middel van zoekwoorden gericht getarget worden op de doelgroep die de adverteerder wilt bereiken.

1.2.      Garantie voor zichtbaarheid

In tegenstelling tot Zoekmachine Optimalisatie, waar een heel proces aan vooraf gaat om zichtbaarheid in de zoekmachines te creëren, kun je met SEA deze zichtbaarheid direct realiseren. Wanneer de campagnes goed zijn opgezet en het budget aansluit bij de kosten, zullen de advertenties direct op de eerste zoekresultaten pagina van Google staan, boven of naast de organische zoekresultaten.

1.3.      Direct resultaat en meetbaarheid

Een ander voordeel van SEA is het feit dat de resultaten van de advertenties gemakkelijk te meten zijn. Zo kun je precies zien welke advertenties met welke woorden goed lopen en welke minder goed. De campagnes kunnen aan de hand van deze resultaten worden geoptimaliseerd.

1.4.      Budgettering

In tegenstelling tot veel offline marketing middelen, heb je bij SEA grote invloed op het budget en de samenstelling ervan. Zo kun je precies bepalen hoeveel er dagelijks maximaal per campagne besteed dient te worden en hoeveel een match met een zoekwoord maximaal mag kosten. Ook kun je het budget tactisch over de verschillende campagnes verdelen, om op deze manier de online doelstellingen na te streven. Deze allocatie kan elk moment van de dag veranderd worden.

1.5.      Randvoorwaarden

Wanneer er voor wordt gekozen om SEA in te zetten moet de adverteerder beschikken over een maandelijks budget dat besteed gaat worden in Adwords. Tevens dient men te beschikken over de kennis en de tijd om campagnes op te zetten en te optimaliseren. Het bezitten van kennis, geld en tijd, zijn dus belangrijke randvoorwaarden bij het inzetten van SEA.

2.     Waarom SEO inzetten?

Van alle internetgebruikers maakt 97% gebruik van zoekmachines. Wanneer deze internetgebruikers op zoek gaan naar jouw bedrijf of product is het essentieel om bij de betreffende zoekresultaten te staan. Het inzetten van SEO zorgt voor hogere posities in deze resultaten van zoekmachines.

2.1.      Kosten

In tegenstelling tot adverteren, kost het geen geld om bij zoekmachines in de organische resultaten te worden weergegeven. Wanneer een website eenmaal hoog staat in de zoekmachine haal je dus met minimale kosten/tijd, maximaal verkeer binnen.

2.2.      Lange termijn

Sommige SEO acties zullen gemakkelijk en snel gerealiseerd kunnen worden, andere acties zijn moeilijker en nemen meer tijd in beslag. Het gevolg blijft hetzelfde, alle acties op SEO gebied geven niet alleen nu resultaat, maar ook op langer termijn. Een deel van SEO is natuurlijk een doorlopend proces, maar het grootste gedeelte is een eenmalige investering in het doorvoeren van veranderingen aan de website. SEO is dus een duurzame investering welke nog lange tijd zijn vruchten af zal werpen.

2.3.      Bereik

Waar het bij SEA vooral draait om converteren, draait het bij SEO vooral om meer relevant verkeer naar de betreffende website te krijgen. SEO richt zich dus meer op oriënterende gebruikers en heeft daarom een groot bereik. Met SEO, in vergelijking met SEA, worden dan ook over het algemeen meer gebruikers bereikt.

2.4.      Kwaliteit

Met SEO behaal je niet alleen betere resultaten in zoekmachines, ook de betreffende website wordt beter. De verbetering in zoekmachine resultaten loopt parallel aan de verbetering van de kwaliteit van de website. Naast meer bezoekers op de site, zal de beleving van het bezoek door de gebruiker als positiever ervaren worden. Dit levert een positieve bijdragen aan branding en het aantal conversies.

2.5.      Randvoorwaarden en beperkingen

Ook bij SEO geldt als randvoorwaarde dat je kennis en tijd in huis moet hebben. Verder is ook enig geduld een vereiste, aangezien veranderingen op de site niet altijd direct resultaat opleveren in de zoekmachines, maar hier enige tijd overheen gaat. Wanneer professionele SEO hulp wordt ingeschakeld kan dit net zoals bij SEA een relatief groot deel van het marketing budget van een bedrijf vergen.

Daarnaast is het noodzaak dat de SEO activiteiten aansluiten op de online doelstellingen. Hoog in zoekmachines staan is positief, maar wanneer gebruikers eenmaal op je website belanden moeten zij ook de informatie kunnen vinden die jij wilt dat zij vinden en/of de conversie maken die jij wilt dat men maakt. Het bedrijf moet dus in staat zijn om SEO te integreren in hun marketing strategie.

3.     Waarom SEA én SEO?

Er wordt vaak gedacht dat wanneer men hoog scoort in de organische zoekresultaten adverteren overbodig is. Dit is niet waar, juist de combinatie van SEA en SEO heeft een zeer positief effect op de resultaten.

3.1.      Longtail

Waar je je met SEO vooral richt op de belangrijkste zoekwoorden, die mensen naar je site leiden, kun je je met SEA richten op veel specifiekere zoekwoorden. Op veel woorden op je website, zoals bijvoorbeeld productnamen, zul je met SEO niet altijd goed ranken. Door gebruik te maken van SEA zul je mensen bereiken die naar deze producten op zoek zijn. De zoekwoorden die gebruikt worden bij SEA zullen dan ook veel beter converteren dan SEO zoek-/focuswoorden.

Het samenspel waarbij SEO zich richt op algemene tot iets specifiekere woorden, en SEA zich richt op de specifieke woorden en branding, is een ijzer sterke combinatie.

3.2.      Actualiteiten en USP

Omdat veel sites constant veranderen (denk bijvoorbeeld aan veranderingen in het assortiment van een webshop) schiet SEO tekort als het gaat om ranken in zoekmachines. SEA vangt deze actuele veranderingen op.

Ook kan SEA, SEO aanvullen door het uiten van ‘Unique Selling Points’ in de advertenties.

3.3.      Concurrentie

Het komt maar al te vaak voor dat een website goed rankt in de organische resultaten, maar dat een concurrent door middel van een advertentie toch de aandacht wegtrekt. Door naast organisch goed te ranken, ook te adverteren voorkom je dit probleem en behoud de website zijn voorsprong op concurrenten.

3.4.      Dominatie

Door gebruik te maken van zowel SEA als SEO kun je op bepaalde zoekwoorden domineren. Wanneer op bepaalde zoekwoorden organisch goed wordt gerankt en er wordt op die zoekwoorden geadverteerd, zal er twee keer zoveel ruimte in beslag worden genomen bij de resultaten van de zoekmachine. Hiermee neemt de kans aanzienlijk toe dat de gebruiker op de advertentie, dan wel het zoekresultaat klikt.

3.5.      Randvoorwaarden

Zoals al eerder in dit artikel beschreven is, is het inzetten van SEA en SEO gebonden aan budget- en tijdsbesteding. Bij een gecombineerde inzet van SEA en SEO zullen de kosten en de tijd die geïnvesteerd moeten worden dan ook beduidend hoger liggen.

4.     Conclusie

Welke vorm van zoekmachine marketing toegepast dient te worden hangt af van de online doelstellingen die het bedrijf heeft en de mate waarin het bedrijf met betrekking tot de randvoorwaarden en beperkingen de mogelijkheid heeft om SEA of SEO in te zetten. Waar niet over te twisten valt is dat een combinatie van SEA en SEO, het meest effectief is.

Samenvattend:

Waarom SEA inzetten?

  • Gericht doelen nastreven
  • Garantie voor zichtbaarheid
  • Direct resultaat
  • Gemakkelijk meetbaar
  • Campagnes zijn gemakkelijk te optimaliseren
  • Flexibele budgettering

Waarom SEO inzetten?

  • Organische resultaten zijn in eerste instantie kosteloos
  • Lange termijn investering
  • Groot bereik
  • Kwaliteitverbetering van de website

Waarom SEA en SEO inzetten?

  • SEA vult SEO aan met longtail zoekwoorden en branding
  • SEO wordt met SEA aangevuld door actualiteiten en USP’s in de advertenties
  • Met de combinatie SEA en SEO blijf je de concurrent voor
  • Wanneer je op zowel SEA als SEO rankt domineer je de zoekresultaten

 

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen