Gepost op 2-09-2009 in de categorie SEA, SEO door Sander Tamaëla

Het onder één dak aanbieden van alle SEM activiteiten heeft een groot voordeel; kennis opgedaan in de ene hoek kan ook in het andere vakgebied nuttig worden gebruikt. Door middel van SEA kun je op een makkelijke en snelle manier testen of je SEO titles en Meta descriptions het effect zullen hebben wat je wenst.

De SEA headline fungeert dan als test title, deze wordt gevuld alsof hij de title-tag op de landing page binnen een SEO pagina is. De description line 1 en de description line 2 gezamenlijk, staan voor de Meta description.

Beperkingen

Waar je direct tegen aanloopt bij deze manier van (kort en snel) testen, is de beperkte ruimte die Adwords je geeft voor de lengte van zowel je virtuele title als description, waar je binnen de SEO omgeving voor de title 65 karakters hebt, ben je binnen Adwords beperkt tot slechts 25 karakters, ruim de helft minder. Bij de description is deze verhouding ongeveer gelijk, binnen de SERP worden hier tot ongeveer 155 karakters weergegeven, de description regels bij elkaar geven je binnen SEA een totale ruimte van 70 karakters (twee maal 35 karakters).

Niet alleen zijn er verschillen in de lengte van de getoonde resultaten, ook beleeft de gebruiker de gesponsorde resultaten anders dan de organische resultaten.

Mogelijkheden en conclusie

Met deze beperkingen in het achterhoofd kan er echter wel getest worden, er zijn immers ook overeenkomsten: zoekintentie, mogelijkheid tot call to action en het aantal beschikbare tekstregels. Bedenk je echter wel wat de overeenkomsten en de verschillen (dus beperkingen) zijn.

Net als bij een normale goede title en Meta description moet deze al het volgende bevatten:

  • Overtuigingskracht om voor jouw zoekresultaat te kiezen;
  • Onderscheidend zijn ten opzichten van de overige resultaten;
  • Focuskeyword in zowel de title als de Meta description en de URL;
  • Synoniem en/of meervoud in de Meta description.

Omdat we bij SEA de mogelijkheid hebben om op ieder zelf gekozen keyword aanwezig te zijn, is dit in het geval van een organisch resultaat vaak lastiger. Probeer daarom ook te beginnen met optimaliseren op een enkel keyword, hou deze focus vast en varieer ook niet in positie! Dit omdat we uit willen gaan van dezelfde variabelen: vaste positie, vaste display URL en alleen met variatie in de title (headline) en Meta description (description line 1) willen we testen. Als we de positie van de advertentie gaan varieren of URL gaan veranderen is het onduidelijk wat de gebruiker heeft overtuigd om voor jouw advertentie te kiezen. Wanneer deze twee vast staan kan na ongeveer 200 impressies (natuurlijk varieert dit, denk hier ook aan CPA) een vergelijking worden gemaakt tussen de verschillende versies van de weergegeven advertenties. Eigenlijk doen we nu hetzelfde als je wilt doen bij de opzet van een SEA campagne, alleen op kleinere schaal.

Al met al is het erg goed mogelijk om te testen wat wel en wat niet werkt in een organic resultaat door gebruik te maken van een SEA advertentie, zolang er maar rekening gehouden wordt met de beperkingen die beide verschillende resultaten met zich meebrengen.

image: grafiek 500x500 Gebruik SEA om SEO titles en descriptions te testen

Met SEA je SEO resultaten verbeteren

Over de auteur

Sander Tamaëla, Manager SEO & Senior SEO Consultant

Sander Tamaëla is een allround Senior SEO consultant bij Onetomarket en werkt onder andere voor AEGON Bank,ThyssenKrupp Monoliften, World Ticket Center, ReplaceDirect en Verzekeringssite.nl.