Gepost op 22-03-2013 in de categorie Online marketing, Social Media door Joanne Beekman - Mölder

image: logo facebook 150x150 Facebook omslag: nieuwe richtlijnen met de 20% contentregel

Facebook heeft haar beleid voor de omslagen van (fan)pagina’s aangepast. Waar er tot voor kort geen enkele call to action, contactinformatie, prijs- of verkoopinformatie op je omslag mocht staan, geldt nu enkel nog een 20% content regel. Niet meer dan 20% van de afbeelding in je omslag mag uit tekst bestaan.

Nieuwe richtlijn

De nieuwe richtlijn luidt als volgt:

“Alle omslagen zijn openbaar. Dit betekent dat iedereen die je pagina bezoekt, je omslag kan zien. Omslagen mogen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Het is niet toegestaan anderen te stimuleren jouw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken. Omslagen mogen geen afbeeldingen bevatten die voor meer dan 20% uit tekst bestaan.”

Weinig mensen waren zich bewust van de strenge regels die sinds december actief waren of ze negeerden deze simpelweg met het idee dat er toch geen sancties zouden volgen. De nieuwe regels geven je als beheerder van een Facebook pagina meer vrijheid in de invulling van je omslagfoto. Het is nu toegestaan om contactgegevens toe te voegen zoals een website of telefoonnummer en een call to action.

Oude richtlijn

Volgens de oude richtlijnen moest de omslag vrij zijn van:

  • Prijs- of aankoopinformatie, zoals ‘40% korting’ of ‘Op socialmusic.com te downloaden’.
  • Contactinformatie, zoals een website, e-mailadres of telefoonnummer.
  • Facebook functies en acties, zoals ‘Vind ik leuk’ of ‘Delen’ of een pijl die van de omslagfoto naar een van deze functies wijst.
  • Call to actions, zoals ‘Profiteer nu’ of ‘Vertel het je vrienden’.

Volgens Facebook is het beleid gewijzigd op 6 maart, hoewel de Nederlandse pagina met voorwaarden aangeeft dat de laatste wijziging op 17 december 2012 heeft plaatsgevonden. Door deze aanpassing, zijn de richtlijnen voor omslagen en afbeeldingen in advertenties nu consistent. Dit is belangrijk omdat omslagen steeds meer gebruikt worden in de organische en gesponsorde berichten in het nieuwsoverzicht.

Meer weten?

Wellicht is één van de diensten die wij aanbieden op Facebook ook waardevol voor u. Wij kunnen u helpen met het opzetten van uw Facebook fanpagina en het beheren van uw advertenties. Meer weten? Neem dan nu contact met ons op.

Bron: www.insidefacebook.com

Over de auteur

Joanne Beekman - Mölder, Analytics Consultant

Joanne Beekman - Mölder is een gecertificeerd Analytics consultant en sinds 2009 werkzaam binnen online marketing. Joanne heeft naast web analytics, ervaring met SEO, SEA, e-mailmarketing en social media.