Gepost op 20-02-2012 in de categorie Online marketing door Dennis van Ginkel

De opmars van Facebook binnen het sociale landschap in de afgelopen jaren is indrukwekkend. Facebook heeft momenteel ruim 800 miljoen gebruikers wereldwijd. Ook in Nederland is het sociale netwerk enorm gegroeid en telt het bijna 6 miljoen gebruikers. Het grootste sociale netwerk ter wereld gaat zichzelf nu monetizen. Wat zijn de belangrijke wijzigingen en wat kun je hier mee als adverteerder?

90 karakters

Adverteer je in Facebook? Zorg er dan voor dat je vóór 29 februari je advertenties controleert. Dit is namelijk de datum dat Facebook het maximum aantal karakters voor je advertentietekst verlaagt van 135 naar slechts 90 karakters. Dit betekent dat je advertentieruimte met een derde wordt gekort. Minder karakters betekent ruimte voor meer advertenties op een Facebook pagina, wat uitstekend past in de monetization strategie van Facebook.

Voor jou als adverteerder betekent dit dat je creatiever moet zijn in het opstellen van je advertenties in Facebook. Eén van deze creatieve oplossingen zou kunnen zijn om een deel van je boodschap te verwerken in je afbeelding.

 image: FB editor1 535x398 Belangrijke wijzigingen in Facebook Adverteren

Afbeelding: Facebook Editor

 

Featured Stories

Begin januari is Facebook begonnen met het uitrollen van Featured Stories. Dit zijn gesponsorde links in het nieuwsoverzicht van een gebruiker. Featured Stories worden nog wel eens verward met Sponsored Stories, wat de oorspronkelijke naam was van deze nieuwe functie. De advertenties aan de rechterzijde van je Facebook pagina worden voorlopig nog getoond onder de noemer ‘Gesponsord’. Featured Stories worden getoond in het nieuwsoverzicht van een gebruiker tussen de verslagen van zijn of haar vrienden.

 image: Facebook Featured Stories 535x309 Belangrijke wijzigingen in Facebook Adverteren

Bron: www.pcmag.com  

Vooralsnog worden er alleen ‘advertenties’ getoond zodra gebruikers jouw Facebook fanpagina ‘geliked’ hebben of anderzijds toestemming hebben gegeven. Als adverteerder kun je er voor kiezen om specifieke verslagen van ‘fans’ uit te lichten. Deze verslagen worden getoond aan dezelfde groep mensen die de gebruiker zelf had geselecteerd voor het delen van de update. Featured Stories bestaan verder uit nieuwe updates van Facebook pagina’s maar ook uit check-ins, gebruik van Facebook games en Facebook apps.

Een like-actie zorgt voor ‘fans’ van je Facebook pagina, maar in welke mate keren deze fans nog eens terug op je fanpagina? Waarschijnlijk is dit percentage niet erg hoog omdat een like gegeven wordt vanwege de incentive die aan de actie gekoppeld is. Featured Stories stimuleert het aantal terugkerende bezoekers. Doordat een Featured Story moeilijk te onderscheiden is van een normaal verslag is de kans groot dat dit de aandacht van de gebruiker trekt. De CTR resultaten van Sponsored Stories versus reguliere Facebook Ads zijn positief. Een stijging in CTR van 46% is al een behoorlijke verbetering en de verwachting is dat de CTR verder stijgt met de introductie van Featured Stories. Al is het alleen al omdat de Featured Stories vormgegeven worden als user-generated content in je nieuwsoverzicht.

 

Gestures

Facebook wil dat gebruikers zoveel mogelijk kunnen delen. De like button was binnen Facebook Open Graph de belangrijkste troef. Na de like is dit nu ook uitgebreid met andere activiteiten. Wanneer een gebruiker nu iets leest, luistert, kijkt of iets anders aan het doen is via een Facebook Open Graph app dan kan dit worden gedeeld. Deze activiteiten worden getoond in de ticker van de Facebook pagina. Denk hierbij aan het delen van muziek die gebruikers luisteren via Spotify, het delen van favoriete series via Netflix of het delen van sportieve prestaties via RunKeeper.

 image: FB Gestures Belangrijke wijzigingen in Facebook Adverteren

Door de integratie van apps zoals Spotify in Facebook worden updates vanuit deze apps mogelijk wel in het nieuwsoverzicht weergegeven. De mate van gebruik van Facebook Gestures verrijkt het profiel en gedrag van gebruikers. Met deze informatie is het eenvoudiger te bepalen wat de kans is dat een gebruiker geïnteresseerd is in jouw product of dienst dan op basis van alleen het Facebook profiel. Facebook kan deze informatie doorvertalen naar nieuwe advertentiemogelijkheden door adverteerders gebruikers te laten targeten op basis van zogenoemde in-app activiteiten.

Mobiele Advertenties

Een derde van de Facebook gebruikers gebruikt het sociale netwerk via een mobiel apparaat. De verwachting is dat dit aandeel nog verder zal groeien.

image: meeker11a 535x327 Belangrijke wijzigingen in Facebook Adverteren 

Bron: Mary Meeker

De mobiele versie en de Facebook app tonen nu nog geen advertenties. Voor Facebook is dit een doorn in het oog omdat men hierdoor veel advertentie-inkomsten misloopt. Hier komt echter snel verandering in. Facebook heeft namelijk advertenties binnen de mobiele versie van Facebook aangekondigd.

Tot het moment dat Facebook duidelijk maakt in welke vorm de mobiele advertenties getoond gaan worden is het voor adverteerders speculeren welke nieuwe mogelijkheden dit gaat bieden. Zeer waarschijnlijk zal Facebook de targeting opties uitbreiden. In tegenstelling tot Google biedt Facebook nog niet de mogelijkheid om je advertenties te targeten op Facebook gebruikers via een desktop, tablet of mobiel device.

Verder kun je nu al wel advertenties targeten per stad (inclusief een straal van x-aantal kilometer) of landelijk targeten. Hierbij is Facebook afhankelijk van de mate waarin gebruikers hun persoonlijke profiel hebben voorzien van hun woonplaats. Het is mede daarom niet ondenkbaar dat Facebook advertenties straks getarget kunnen worden op basis van GPS locatie. Dit betekent dat je als lokaal georiënteerde adverteerder nog meer relevantie kan bieden, ook voor Facebook gebruikers die vanuit een andere regio jouw relevante regio bezoeken. Relevantie kan vanuit Facebook nog verder worden aangescherpt indien Facebook point of interests toevoegt aan targeting opties.

Win-win(-lose) situatie

Facebook zit bovenop een digitale berg aan waardevolle informatie. Het sociale netwerk zal deze data gaan gebruiken om geld te verdienen, de recente beursgang is hier ook een sterke aanleiding voor. Dat de koerswijziging van Facebook deels ten koste gaan van de usability voor gebruikers is onvermijdbaar. Voor adverteerders daarentegen zal het een aantal nieuwe advertentiemogelijkheden bieden. Nieuwe kansen welke het rendement voor adverteren in Facebook zouden kunnen verhogen. Een aanleiding voor adverteerders om social advertising verder te omarmen.

Over de auteur

Dennis van Ginkel, SEA Consultant

Dennis van Ginkel is SEA consultant bij Onetomarket. Hij adviseert klanten over zoekmachine marketing. Hij ondersteunt klanten bij het opzetten, beheren en optimaliseren van online marketing campagnes.