088 - 120 34 00
Hét Online Marketing Bureau uit Arnhem

10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

image: GAUCplaatje1 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User ConferenceOnetomarket heeft tijdens de Google Analytics User Conference 2012 naast het geven van een master class en workshops ook 3 keynotes van Google bijgewoond. Deze keynotes bevatten net zoals de keynotes van vorige jaar veel interessante updates voor Google Analytics. Hieronder bespreek een deel van de updates.

Sinds het nieuwe platform komen er steeds vaker updates voor Google Analytics. Het is dan ook onvermijdelijk dat je steeds opnieuw moet gaan bepalen of iets relevant is voor je organisatie of alleen maar interessant. Nieuwe features moet je namelijk niet zomaar inzetten alleen omdat het nieuw is. Bedenk goed of je als organisatie aan een nieuwe feature echt je tijd moet besteden en of je organisatie er baat bij heeft. 

Het versturen van e-mailrapportages

Google is net zoals vorig jaar weer een lijst met updates aan het uitrollen voor Google Analytics. Zo is het eindelijk mogelijk om rapporten te mailen in de nieuwe interface (te vinden bovenaan elk rapport). Tijdens de keynote sprongen de mensen in de zaal een gat in de lucht na het horen van dit bericht. Dit betekent dat het definitieve overschakelen van de oude naar de nieuwe versie van Google Analytics niet meer lang op zich laat wachten. Binnenkort is Google Analytics met alleen de nieuwe interface nog beschikbaar.

image: emailbeta 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

 

Social media bezoek in Google analytics

Ben je al op de hoogte van het gedrag van je bezoek op je website vanuit sociale media? Google Analytics geeft steeds meer mogelijkheden om hier achter te komen.  Zo kon je al een speciaal social media segment maken en bepalen hoe bezoek van bijvoorbeeld Facebook en Twitter zich op je website gedraagt. Ook was het al mogelijk de ‘shares’ en tweets van content op je website binnen Google Analytics inzichtelijk maken.

Google Analytics gaat de mogelijkheden op dit gebied de komende tijd steeds verder uitbreiden door het geven van steeds meer sociale media rapporten.

1.       Social sources: een apart rapport dat het bezoek vanuit de verschillende sociale media kanalen laat zien (bijv. Twitter en Facebook). Dit lijkt heel erg op het bestaande rapport voor het verwijzende verkeer. Google heeft een eigen lijst met Sociale media kanalen opgesteld, waardoor dit rapport automatisch gevuld wordt. Ook kun je zien hoeveel verkeer dit is ten opzichte van het totale verkeer.

image: social sources 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

2.       Social plugins:  welke pagina’s worden gedeeld via de sociale media kanalen. Dit was al inzichtelijk door de delingen te meten met de trackSocial code, dat je in je broncode kunt toevoegen. Ook worden de sociale media acties van buiten de websites geïmporteerd in Google Analytics via de sociale media data Hub voor Google Analytics. Hier ontbreken echter Twitter en Facebook, waardoor dit minder relevant is voor Europese organisaties.

3.       Social Visitor flow: hoe gedragen bezoekers zich op de website vanuit de verschillende sociale media kanalen. Dit ziet eruit als het bezoekersstroom rapport gekruist met het rapport van sociale media bronnen.

4.       Social Conversions: welke platformen zorgen voor conversies? Komen bezoekers vanuit een sociaal media kanaal en doen zij direct een conversie of komen zij eerst nog een paar keer terug en doen zij dan een conversie. Dit staat in het Social Conversion rapport en lijkt op het ondersteunde conversie rapport.

image: social overview 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

Ook is de nieuwe social media data beschikbaar in de vorm van aangepaste rapporten en komt het beschikbaar in de Google Analytics Data API.

Tip: Even wat anders. Bepaal hoe je sociale media kanalen presteren door de website True Social Metrics in te zetten. Door toegang te geven aan je sociale media accounts en het koppelen van Google Analytics, bepaal je op een algemeen niveau of je organisatie goed aan het presteren is op het sociale vlak.

Attribution modeling: Welk bezoekerskanaal zorgt voor conversies?

Voor alle organisaties is het noodzakelijk dat er wordt geïnvesteerd in de best presterende kanalen. Niet alle kanalen zorgen altijd direct bij het eerste bezoek voor conversies, maar wel in een tweede of derde bezoek. Als een bezoeker binnenkomt via betaald zoekverkeer, maar een bestelling doet via het Organische zoekverkeer dan kent Google Analytics alle waarde toe aan dit laatste ‘organische’ kanaal. Lees meer hierover in dit inleidende artikel over conversie attributie in Google analytics.

Zonder er een ingewikkeld verhaal van te maken is het straks mogelijk in het betaalde pakket Google Analytics Premium om verschillende attributiemodellen op deze conversiepaden toe te passen. Je kunt Google Analytics vertellen welke kanalen tot aankoop jij het belangrijkste vindt en dit daarna ook vergelijken. Google is nog aan het nadenken of zij dit gaan lanceren voor alle Google Analytics accounts. Dit gaat met alle waarschijnlijk niet zo één, twee, drie gebeuren.

Flow visualisatie voor events

Google gebruikt de flowvisualisatie al voor de bezoekersstroom en voor het doelproces.  Gebruik je events op je website? Bekijk dit dan nu ook via een flowvisualisatie, zodat je kunt zien welke events na elkaar worden gebruikt.

image: FlowVizImage2 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

Dat de nieuwe flowvisualisatie nu overal in Google Analytics opduikt is niet verwonderlijk. Google heeft namelijk aangegeven, dat het voor hen eenvoudig is om de visualisatie toe te passen op basis van andere metrics en dimensies.

image: FlowVizImage3 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

Extra tip: Vanaf nu kun je de flowvisualisatie ook vergelijken met een vorige periode. In de zogenaamde ‘nodes’ (de rechthoeken) wordt in het rood of groen het verschil aangegeven.

Real time Reporting

Ben je verslaafd aan het rapport dat real time toont hoeveel bezoekers er op je website komen? Dan zou je dit vast ook graag willen met conversies. Binnen enkele weken bevat het real time rapport ook conversies, zodat je op de seconde af weet wanneer de conversies binnenkomen.

image: Clipboard01 535x213 10+ nieuwe updates vanuit de Google Analytics User Conference

Ook is het nu mogelijk om door te klikken in de verschillende tabellen bij het real time rapport. Als je bijvoorbeeld bij verkeersbronnen klikt op ‘Organisch’, dan zie je alle zoekmachines inclusief de zoekwoorden die net gebruikt zijn.

Extra update: Bekijk real time reporting straks in plaats van alleen het standaard profiel ook voor elk andere profiel dat je gemaakt hebt. Dit betekent dat ook filters worden toegepast.

Samenvattend

Google rolt de komende weken een lading nieuwe features uit voor Google Analytics. Dit zorgt dat het webanalyticspakket steeds beter in staat is om zijn gebruikers te helpen. De update naar de nieuwe versie maakt het voor Google eenvoudiger om snel nieuwe uitbreidingen toe te voegen.

Al deze nieuwe uitbreidingen zorgen ervoor dat de oude versie van Google Analytics binnenkort niet meer te beschikbaar is. Mis je nog een feature  in de nieuwe versie? Geef het dan door in de reacties, dan zorgen wij dat het bij de ontwikkelaars van Google Analytics terecht komt.

Over de auteur

 

René Stuifzand
COO / Analytics Consultant

Maandelijks leest René meerdere boeken, honderden artikelen en onderzoeken en helpt daarmee zijn klanten online steeds vooruit. Een echte boekenworm die de theorie daarna ook nog eens in de praktijk zet met als doel tevreden klanten en het bereiken van doelstellingen. Meer over René Stuifzand

3 reacties

Eric van Oevelen

Dag René, je mag deze meenemen: in de oude versie kun je over een ingestelde periode bekijken wat gemiddeld het drukste uur van de dag is. Ik heb dat nog niet ontdekt in de nieuwe versie.

René Stuifzand

Bedankt voor je reactie.

Er is een standaard dagdelen rapport beschikbaar voor Google AdWords.
https://www.google.com/analytics/web/#report/advertising-adwords-dayparts/

Voor de andere verkeersbronnen zou je een aangepast rapport kunnen maken. Je kunt dan alles wat je wilt zien (bijv. bezoeken of conversiepercentage) in combinatie met het uur van de dag.

Je eigen social media dashboard, kant en klaar, in Google Analytics. – Onetomarket

[...] gegevens van de t-shirts webshop.Google Analytics goes socialSinds een paar maanden zijn de nieuwe sociale rapporten beschikbaar in Google Analytics. Deze geven meer inzicht in hoe social media bijdraagt aan de [...]

Geef een reactie